Autor |
Wiadomość
|
bitels
|
Wysłany: Czw 20:24, 15 Lis 2007 Temat postu: [M17] Haldex - fotki. |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 1326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Po wielu trudach i mękach udało mi się wreszcie nabyć oryginalną prądnicę szwedzkiej firmy SEM HALDEX.
Poniżej wklejam fotki poszczególnych elementów.
Jako ciekawostkę dodam ,że różni sie ona od naszej zelmotu. Jest niższa ma (mniejszy wirnik ,cewki stojana są niższe połączone miedzianymi mostkami, inna krzywka).
Obudowa z podstawą przerywacza, brak kondensatora:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Stojan charakterystyczne mostki:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Krzywka inna jak w zelmocie:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Wirnik:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Fenix
|
Wysłany: Pią 23:27, 16 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 19 Sie 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
Bardzo ciekawa rzecz. A może wiesz jaką rolę pełnią te mostki między cewkami?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bitels
|
Wysłany: Sob 14:21, 17 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 1326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Też się nad tym zastanawiam.
Na sześć cewek jest trzy mostki ,rozmieszczone :
1. łączy dwie cewki ładowania akumulatora.
2. łączy w pierwszą parę dnie cewki świateł
3. łączy w druga parę dwie cewki świateł.
Zamocowanie mostków nie jest przypadkowe ,stojan posiada specjalne wycięcia pod nie.
Mostki wykonane są z blachy miedzianej bardzo spręrzystej.
A jeszcze jedna ciekawostka odnośnie rozmieszczenia cewek. Rozmieszczone są inaczej jak w zelmocie, tj.
Haldex - cewki po kolei dwie ładowania ,cztery świetlne,
Zelmot - cewki ładowania są na przeciwko siebie tj, cewka ładowania ,dwie świetlne,cewka ładowania ,dwie świetlne.Pomiędzy cewkami ładowania nie ma możliwości montażu mostków.
Z elektrotechnicznego punktu widzenia umieszczenie cewek w haldex-e powinno dać wyższy prąd ładowania jak w zelmocie.
Jak zrobię silnik w mojej gazeli to musze porobić testy prądu ładowania(napięcia i natężenia)celem porównania obydwu prądnic prądu zmiennego.
Spróbuje też zrobić test z mostkami i bez.
Może cos wyjaśni po co one są.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Fenix
|
Wysłany: Nie 20:04, 18 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 19 Sie 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
Cytat: |
Z elektrotechnicznego punktu widzenia umieszczenie cewek w haldex-e powinno dać wyższy prąd ładowania jak w zelmocie. |
Oooo!!... a to dlaczego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bitels
|
Wysłany: Pon 12:34, 19 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 1326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Przy takim ustawieniu cewek praktycznie w jednej chwili uzwojenia w cewkach są przecinane największą liczbą linii magnetycznych.Na obu końcach uzwojeń szybciej pojawia sie napięcie, a chwilowe jest wyższe bo z dwóch cewek,. Zwiększa sie częstotliwość prądu.
W zelmocie przestawienie cewek o 180 stopni powoduje opóźnienie, zmniejsza sie czerstwości pradu , napięcia chwilowe są niższe, ale bardziej stałe.Prąd z prądnicy zelmotu będzie bardziej wyprostowany.
Przykładem sprawności obu alternatorów mogą być udowodnione opowiadania osub użytkujących gazelę ,ci z prądnicami Haldexa nigdy sie nie uskarżali na braki w ładowaniu. Znane mi są przykłady przerabiania prądnic zelmotu na układ cewek taki jak w haldexie (juz w wskach) .Następowała poprawa ładowania.
Wydaje mi się że powodem skonstruowania takiej prądnicy ,a nie skopiowania haldexa była niska jakoś polskich prostowników selenowych nie radzacych sobie z wyższymi napiecaimi przy równoczesnej wyzszej częstotliwości prądu.
Jeżeli haldex miał swój oryginalny awaryjnie. szwedzki prostownik chodził długo bez awaryjnie.
Po zmianie na naszego sps-a ten po niedługim czasie odmawiał współpracy. To samo sie działo po przerobieniu naszego zelmota na układ cewek z haldexa. Ratowano sie wtedy robieniem mostków na diodach co poprawiało efekt końcowy ,i nie było tak podatne na przebicia jak delikatne prostowniki selenowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Fenix
|
Wysłany: Pon 19:48, 19 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 19 Sie 2007
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kielce
|
Cytat: |
uzwojenia w cewkach są przecinane największą liczbą linii magnetycznych. |
A widzisz = tego to ja akurat nie wiedziałem. No to jeszcze powiedz mi, jaki prostownik pracował w szwedzkim układzie? On nie był selenowy?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bitels
|
Wysłany: Śro 0:27, 21 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 1326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Też selenowy ale trochę lepszej jakości jak nasze sps-y.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Demmli
|
Wysłany: Wto 23:57, 27 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łuków
|
Dzięki tym fotkom spośród 5-u pradnic wybrałem ta jedną właściwą
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Demmli
|
Wysłany: Nie 15:33, 17 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łuków
|
Mwm prośbe do ciebie Bitels. Czy mógłbyć podpisać na zdjęciu prodnicy do której cewki jaki kolor kabla idzie ? własnie zauwazyłem, ze są oderwane... Jest 50% szans, że trafię Ale i 50% ze nie trafię.
Jeśli byś mógł to będę bardzo dźwieczny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
bitels
|
Wysłany: Pon 19:15, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Sty 2007
Posty: 1326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Podłączenie jest bardzo proste.
Spójrz na to zdjęcie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cztery górne cewki Świetlne (od lewej strony) podłączone do masy lutem (ramka - stojan)potem szeregowo,1,2,3,4 a na końcu uzwojenia przylutowuje się przewód czerwony.
Dwie dolne cewki(ładowania akumulatora) też są połączone szeregowo tyle że początek uzwojenia nie jest podłączony do masy jak to jest w przypadku cewek świetlnych tylko przylutowany jest do niego jeden ,żółty przewód.Drugi przewód żółty jest przylutowany do końca uzwojenia drugiej cewki.
Pozostaje ci jeszcze w wiązce czarny przewód ,który idzie do przerywacza.
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez bitels dnia Pon 19:16, 18 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Demmli
|
Wysłany: Pon 23:06, 18 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Wrz 2007
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łuków
|
Czyli jak przylutuję tak będzie dobrze
Wielkie dzięki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|