Autor |
Wiadomość
|
halcik
|
Wysłany: Pią 7:18, 16 Gru 2022 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
Gdzieś na forum była rozmowa na temat tekstolitu i poliamidu. Wychodziło z niej, że jedne tulejki były smarowane poprzez smarowniczki, a drugie takiego obowiązku już nie miały.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Sherif
|
Wysłany: Pią 13:06, 16 Gru 2022 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
halcik napisał: |
Gdzieś na forum była rozmowa na temat tekstolitu i poliamidu. Wychodziło z niej, że jedne tulejki były smarowane poprzez smarowniczki, a drugie takiego obowiązku już nie miały. |
W starszych modelach były smarowniczki lub można było je dołożyć. W M17 nie ma o tym słowa ... czyli tak jakby się ich nie smarowało.
Natomiast odnośnie gniazda boję się to smarować, żeby tam nie obróciła się tuleja.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
halcik
|
Wysłany: Sob 11:50, 17 Gru 2022 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
Czyli gdybym to ja miał składać to nie użył bym smaru. Masz rację myślałem o m11, a ty o m17.
W planie konserwacji zazwyczaj jest info czy coś podlega smarowaniu, czy nie. Tylko czy takie coś jest dostępne dla m17?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez halcik dnia Sob 11:51, 17 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Sob 13:18, 06 Maj 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Mały update, motor się powoli składa. Masę dopasowywania części, po ocynkach, farbie i chromie
Przy okazji pytanie. Składam dzwignię tylnego hamulca. Dzwignia/wałek poszedł do chromu, przybyło mu ok .5mm, bo był kilka razy miedziowany. Sprężynka poszła do ocynku:
Niestety wchodzi ona na wałek bardzo ciasno i mimo smarowania przycina się.
Czy ktoś może zmierzyć mi średnice jej środka zwojów ?
Jak rozumiem powinna być luźna ?
Jakieś rady jak to rozszerzyć bez niszczenia powłoki ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
halcik
|
Wysłany: Nie 22:32, 07 Maj 2023 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
Sprężyny są z specjalnego metalu i utwardzane w ten sposób, że zmiana ich kształtu trwale bez zniszczenia nie jest możliwa. Znajomy przerabiał ten temat, zamówił klipsy do dekielków wentylatora w osie i przyszły z pewnym błędem, nie był w stanie nic z tym zrobić. Cała partia poszła w kosz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Nie 11:08, 02 Lip 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Powoli do przodu:
Sporo zajeło przerobienie instalacji pod cdi, ale jakoś poszło.
Kilka pytań, bo się zatrzymałem:
1. Nie jestem pewien czy poprawnie zamontowałem ssanie. W gaźniku w stanie spoczynkowym dolot powietrza jest na dole, czyli zamknięty. Poprzez naciągnięcie linki, ściśnięcie sprężynki podnosi się przesłona i jest ssanie wyłączone - czy tak ?
Linkę można założyć z obu stron pokrętła naciągającego stąd pytanie.
2. Linki. Z racji zabudowy nie jestem pewien jak je do kierownicy puścić a jest ich trochę:
Czy linki trzeba przecisnąć pomiędzy dolną obudową lampy a osłoną widelca ? Tak jak by obciera ona o osłonę ..
Czy dobrze kombinuje ze stronami:
Linka hamulca na prawo. Linka sprzęgła na prawo, linka ssania i gazu na lewo ?
Tam jest taka szpara, że jedną stroną wszystko nie przejdzie ..
Może ktoś ma zdjęcia jak to powinno przechodzić.
Czy linkę prędkościomierza jakoś specjalnie się mocuje do ramy ?
Linka hamulca tylniego - czy powinna iść pod dołem ramy a nad nóżką centralną ?
Niestety Gazela jest tak zabudowana, że na zdj w necie nie wiele widać. W dokumentacji brak rysunków.
3. Nadal mam nie rozwiązany problem gazu. Rolgaz Gazeli nie do kupienia. Czy pozostaje jedynie rolgaz od WSKi czy może jakiś inny można zaadoptować ?
4. Nie mam pomysłu na lusterko - czy kupować wkręcane w kierownice ?
5. Stacyjka. Po opiniach w necie, postanowiłem odnowić oryginalną. Mam wczesną Gazelę, więc stacyjka jest chyba od WSK125, kluczyk ala śrubokręt. Obudowę dałem do ocynku, całość wyczyściłem i przesmarowałem. Pousuwałem masę lutów na stykach. Musiałem też przerobić w instalacji okrągłe wsuwki na płaskie. Skorzystałem też ze styku rozłącznego - będzie służył do gaszenia (cdi).
Niestety mam problem z przykręceniem. Na główce stacyjki jest taki gwint ze 4 zwoje. Do tego pochromowana w macie nakrętka. Boję się przekręcić gwint, ale jak dociskam to i tak stacyjka chodzi deko z kluczykiem. Czy nie było w nich jakiegoś patentu, żeby blokowała się w otworze ?
Otwór wygląda na okrągły ..
6. Akumulator. Chce dać 1szt 12V. Może ktoś poratuje typem aku, który podejdze ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
halcik
|
Wysłany: Nie 18:45, 02 Lip 2023 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
1. Ssanie ok i tak właśnie działa. Na równo z kierownica masz ssanie, a pociągnięte do siebie jest rozłączone.
3. Gaz nie mam pojęcia jak wygląda ale może od shl m11 lub gazeli?
5. Stacyjka wueski pasuje pod lampę z wycięciem szczesciokatnym. Popatrz na skorupy od wsk 125 i wsk175. A późniejsze gazele miały takie jak w wsk175, gdzie otwór był okrągły, ale nie pełny i ten fragment utrzymywał stacyjkę w miejscu. Jeśli masz pełen otwór okrągły, to albo ktoś rozwiercić z tego jak w wsk125 albo jest to wyrobiony/rozwiercony obudowa jak od stacyjki wsk175.
6. Akumulator kupiłem mniejszej pojemności niż w oryginale, bodajże coś koło 3ah.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
JCB
|
Wysłany: Pon 10:24, 03 Lip 2023 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 25 Sie 2014
Posty: 205
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polska Centralna
|
Rolgaz w Gazeli był nietypowy i stosowany tylko i wyłącznie w Gazeli.
Pozostaje montaż z WSK (czyli wisząca linka pod kierownicą ) albo mozolne szukanie oryginału - może gdzieś ktoś jeszcze ma na sprzedaż. Jeśli masz samą manetkę to suwaki ewentualnie szło by dorobić z kawałka aluminium - tylko musiałbyś pożyczyć od kogoś oryginał na wzór.
Akumulator dobierz na wymiar żeby pasował w mocowanie. Nie musi mieć dużej pojemności , szczególnie , że założyłeś CDI.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Pon 22:43, 03 Lip 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
halcik napisał: |
1. Ssanie ok i tak właśnie działa. Na równo z kierownica masz ssanie, a pociągnięte do siebie jest rozłączone.
|
ZTCW to są różne wersje . U ludzi widzę jak piszesz, ale w instrukcji jest inaczej, normalna jazda wajcha do przodu, włączenie ssania w poprzek.
Może mam nikłą wiedzę w motorach, ale dziwi mnie też, że "standardowa" pozycja gdzie sprężyna jest zwolniona to opuszcza się zasłonka, czyli ssanie on.
halcik napisał: |
5. Stacyjka wueski pasuje pod lampę z wycięciem szczesciokatnym. Popatrz na skorupy od wsk 125 i wsk175. A późniejsze gazele miały takie jak w wsk175, gdzie otwór był okrągły, ale nie pełny i ten fragment utrzymywał stacyjkę w miejscu. Jeśli masz pełen otwór okrągły, to albo ktoś rozwiercić z tego jak w wsk125 albo jest to wyrobiony/rozwiercony obudowa jak od stacyjki wsk175.
|
Dziwne to. Widziałem trochę osłon lampy i wszystkie miały otwór okrągły. Czytałem, że w wcześniejszych Gazelach (jak moja) były stacyjki na płaskie wsuwki i to się zgadza. Stacyjka wyglądała na starą ze znaczkami, więc oryginał. Jak ktoś to zmieniał to lata temu., po co więc miałby to rozwiercać.
Tak czy inaczej jest problem, jak zblokować stacyjkę, nie wiem czy nie obejdzie się bez kapki kleju.
halcik napisał: |
6. Akumulator kupiłem mniejszej pojemności niż w oryginale, bodajże coś koło 3ah.
|
Chodzi o model.
JCB napisał: |
Rolgaz w Gazeli był nietypowy i stosowany tylko i wyłącznie w Gazeli.
Pozostaje montaż z WSK (czyli wisząca linka pod kierownicą ) albo mozolne szukanie oryginału - może gdzieś ktoś jeszcze ma na sprzedaż. Jeśli masz samą manetkę to suwaki ewentualnie szło by dorobić z kawałka aluminium - tylko musiałbyś pożyczyć od kogoś oryginał na wzór.
Akumulator dobierz na wymiar żeby pasował w mocowanie. Nie musi mieć dużej pojemności , szczególnie , że założyłeś CDI. |
To, że rolgaz był nie typowy to wiem. Podobno jeszcze w Panonii był podobny.
Niestety nie mam nic. Plastikowe suwaki, można dostać, ale problem jest z rolką która je rozsuwa.
Napisałem do jegnego gościa z olx, co niby ma rolgaz .. chce 1kzł
Pójdzie, więc z WSK.
BTW. Jak z tymi linkami ?
Czy dobrze kombinuje, że ssanie, gaz sprzęgło zawija odrazu pod bak, przy ramie, obok instalacji elektrycznej. Po to, zeby potem zejść w dół do silnika ?
Hamulec przedni idzie odrazu na prawo i wychodzi pod obudową lampy ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sherif dnia Pon 22:47, 03 Lip 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Pon 23:38, 31 Lip 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Z linkami sam doszedłem: sprzęgło na lewo i zawija pod uchwytem gaźnika.
Ssanie i gaz na prawo, pod bakiem i w dół do gaźnika. Namęczyłem się ztym rolgazem od WSKi, żeby pasował i obracał się na kierownicy, ale jakoś działa.
Nie wiem czy dobrze wyregulowałem sprzęgło. Zrobiłem jak w książce, ok 15mm różnicy na mocowaniu przy dzwigni, 26mm do łapy przy silniku i jest luz .. podejrzewam, że śrubę która wciska wodzik też się reguluje. Wg książki powinno być 5mm ruchu dzwignią. Tylko nie sposób tego zmierzyć w za obudową.
Dziś walczyłem z łańcuchem - poszło ok, ale ta guma która łączy osłonę łańcucha z silnikem za nic nie chciała pasować. Góra jeszcze ok, ale dól sterczy w dół i jest szpara ;(.
Kolejny problem to gumy siedzenia. Jest ich 6, po 2 na wysokości ramy/bagażnika, potem belka poprzeczna i belka przy schowku. Gumy wcisnąłem wh schematu w blachę siedziska i oczywiście nie pasują . Opierają się tylko te środkowe. Tylnie i przednie są ok 3-4mm wyżej niż rama.
Ki czort ?
Jeszcze kwestie lusterka. Nie było, a raczej przeglądu nie przejdzie bez. Jakieś sugestie co do kształtu i i mocowania ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sherif dnia Pon 23:41, 31 Lip 2023, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
halcik
|
Wysłany: Wto 17:08, 01 Sie 2023 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
Jak może nie przejść bez lusterka? Dopuszczone było do ruchu bez lusterka, a było ono akcesoryjne. To tak jakbyś chciał martwił się, że zgodnie z obecnym prawem twój motor nie ma abs.
Zabytkowe dochody nie wyposażone oryginalnie w światła, a przegląd przechodzą i nikt nie myśli o dodaniu współczesnych lamp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Wto 21:24, 01 Sie 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Z przeglądem możesz mieć rację, ale mimo w różnych SKP potrafią się czepiać różnych rzeczy. Muszę zadzwonić i zapytać.
Jeszcze odnośnie kanapy, czy ktoś mógłby porównać jak jest u niego ?
Nie wiem czy mam coś podkładać, czy jest coś nie tak z wysokością kanapy. Generalnie z tyłu trzyma się na zawiasie - mam fabryczny, ocynkowany. Przód to zapięcie, łapa trzymająca nie ma regulacji. Blaszki na których są odbojniki są mniej więcej proste ..
Tak to wygląda u mnie:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sherif
|
Wysłany: Pon 16:50, 21 Sie 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 18 Sty 2021
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Gazela prawie skończona
Czekam na wpis do ewidencji poj zabytkowych, aby móc ją zarejestrować.
Niestety nie obyło się bez problemów. Sprzęgło dość ciężko chodzi, hamulce wyregulować też nie jest łatwo.
Po 2 dniach padł mi kranik. Nie wiem kto wpadł na genialny pomysł aby pomalować kranik, wszytsko to oblazło i pozatykało go.
Pękła też nakrętka dzwigienki, bo z jakiegoś gównolitu jest zrobiona, strasznie kruche te.
Poradzicie co można dać w zamian ? Od WSKi czy innych SHL będzie pasować ?
Gwint jest zewn, średnica ok 19.8mm, otwór 10mm (na dzwigienkę), wysokość ok 6mm.
Tak to wyglada .. była tam plastikowa wypustka w kształcie 6kąta na klucz 13mm:
Coś takiego znalazłem, ale nie wiem czy podejdzie ?
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
halcik
|
Wysłany: Wto 0:26, 22 Sie 2023 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kutno
|
To chyba jeden z lepszych wyborów. Można kupić ten element z tworzywa, ale jest tak salon wykonany, że gwint nie trzyma wymiarów i ciężko to nakręcić. Myślę że.metalowy element sprawdzi się lepiej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
seba101626
|
Wysłany: Wto 14:30, 22 Sie 2023 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 12 Lis 2015
Posty: 431
Przeczytał: 7 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pszczyna
|
Piękna Gazela.
Ja też miałem problem wyregulować sprzęgło, niestety trzeba je dość mocno docisnąć, ale potem sie "wyrabia".
Ja mam nieco grubsze gumy blachy kanapy... tam nic nie wyregulujesz, ale też mam z tym problem.
Chętnie wysłucham Twojej opinii o tej nakrętce kranika, mimo, że moja póki co jest dobra (chyba jest oryginalna, ale już się kruszy).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|