Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  
  Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe
FAQ  FAQ   Szukaj  Szukaj   Użytkownicy  Użytkownicy   Grupy  Grupy  Galerie  Galerie
 
Rejestracja  ::  Zaloguj Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
 
Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Silnik i skrzynia biegów->S32 przełożenie 1 biegu

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
S32 przełożenie 1 biegu <-Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat->
Autor Wiadomość
pmk
PostWysłany: Śro 11:42, 17 Cze 2020 Temat postu: S32 przełożenie 1 biegu


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 17 Cze 2020
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Witam
W silniku S32 z 66 roku mam skrzynię z oznaczeniami WFM z kołem 1 biegu 35 zębów i wałkiem sprzęgłowym 14 zębów z gwintem M14.
Mam też skrzynię bez oznaczeń, wyjętą podobno z SHL M11 z kołem 1 biegu 34 zęby i wałkiem 15 zębów z gwintem M12. Poza tym wszystko pasuje.
Gwint M12 występował podobno fabrycznie we wczesnych silnikach.
Czy jednak koła 34 zęby były montowane fabrycznie w S32 czy to jakiś przeszczep pochodzący na przykład z S34, S06 lub produkt "współczesny" ?
Może ktoś jeździ na takiej skrzyni i może powiedzieć czy jest duża różnica w jeździe na 1 biegu.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Śro 16:25, 17 Cze 2020 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Używam trochę innego nazewnictwa, chodzi Ci o Wałek główny i 14 lub 15 zębów oraz wałek pośredni 35 lub 34? Nazewnictwo z katalogu cześć.
Jeśli tak, to taka zmiana była pomiędzy pierwszymi SHL i późniejszymi. Ale powinna ona obejmować również zębatki na napędzie sprzęgła oraz tryb zdawczy i z nim współpracujący. Napisz coś więcej o innych elementach to zobaczymy czy wszystko masz z jednej parafii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pmk
PostWysłany: Śro 22:20, 17 Cze 2020 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 17 Cze 2020
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Witam, dzięki za odpowiedź. Dokładnie o te części chodzi. Długość wałka głównego z 15 zębami jest identyczna jak oryginału z 14 zębami. Różnią się tylko gwintem kosza i uzębieniem. Co było założone na łańcuszku sprzęgłowym nie mam pojęcia, skrzynię dostałem luzem.
Koła stałe wałka przekładni w obydwu skrzyniach są identyczne (z 19 zębami). Podobnie jak koła zdawcze. Nie pasuje mi tylko przełożenie 1 biegu. Koła wałka przekładni z 34 zębami nie występują w katalogu części M11 z 1968 roku. Ale można kupić je w sklepach. O gwincie M12 na wałku głównym jest informacja.
Czy wczesne M11 miały całą skrzynię z M06 czyli z drobnymi zębami na kole zdawczym, bo wydaje mi się, że wałek główny w tej skrzyni jest krótszy i ciężko byłoby założyć sprzęgło 4 tarczowe. Czy jest możliwość, że części skrzyni bez stempla WFM są częściami oryginalnymi?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Czw 8:43, 18 Cze 2020 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Szukałem teraz tematu w którym opisane były przełożenia i ilości trybów ... z marnym skutkiem.
Ale starsze rozwiązanie miało tryby na wałku pośrednim 35, 28 i 23, a nowsze rozwiązanie 35, 28 i 19. Na głównym stare rozwiązanie 22 i 27-zdawczy, nowe 22 i 22-zdawczy. Musiałbym przeliczyć ile jest na trybie zespolonym z wałkiem głównym.
Inny i krótszy gwint może wynikać z tego, że w starszym rozwiązaniu był stosowany kosz sprzęgłowy z wsk 125, krótsza tulejka itd.

Nie znalazłem w swoich zbiorach trybu na 34 zęby. Ale ten tryb był stały dla większości polskich 3 biegowych motorków. Różnice były jeszcze tylko w shl M04, ale oprócz innego trybu zdawczego nie kojarzę innych różnic.
Rozumiem, że oba wałki główne mają tą samą długość i tą samą średnicę pod tryb zdawczy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez halcik dnia Czw 9:48, 18 Cze 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
s06-tuner
PostWysłany: Pią 15:57, 22 Sty 2021 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 11 Mar 2017
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wilkszyn

Podepnę się pod temat bo intryguje mnie temat walka z piętnastoma zębami od dłuższego czasu.
Znam dobrze budowę Skrzyni z wfm, wsk, s06 i s32 (nazwałem różne typy umownie - kto wie o czym mowa ten wie) - ale jakiś czas temu na oldtimeze chciałem kupić wałek pośredni do s06, jeden ze sprzedawców miał pudełko ze skrzyniami do shl, część elementów była nieuzywana a ceny uczciwe więc kupiłem 3 walki pośrednie i jeden główny, w domu zwróciłem uwagę że gwint na walku głównym jest inny niż w normalnym s06 i zębów jest więcej, wiedziałem że nie jest od s32 bo ma inne mocowanie sprzęgła.
Pomyslalem tak: s06 ma 13 zeby, s32 ma 14 (dłuższe przelozenie bo większą moc) więc idąc tym tropem 15 zębów musiało by oznaczać jeszcze dlyzsze przelozenie czyli większą moc - ale czemu mocowanie sprzęgła jest inne? Zgłupiałem.
Przecież w zasadzie były 2 typy spszegla w naszych dwusowach :taki jak w wfm, shl m04, wsk i S06, osaz taki jak w s32, s33, s34 i w2, W2a 059 i 060 (zaznaczam ze chodzi o typ a nie ze były identyczne)

Teraz jak piszecie ze tak było w pierwszych m11 to ok, coś tam się rozjaśnia. Czyli miły one sprzęgło od s06?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez s06-tuner dnia Pią 15:58, 22 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hajfong
PostWysłany: Czw 20:54, 28 Wrz 2023 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

W silnikach S32 były montowane cztery rodzaje wałków głównych skrzyni biegów:
1. 1961 pierwsza seria silników -- 15 zębów, gwint pod nakrętkę wałka głównego M12 lewy,
2. 1961 -- 15 zębów, gwint pod nakrętkę wałka głównego M12x1 (drobnozwojowy),
3. 1961/1962 -- 14 zębów, gwint pod nakrętkę wałka głównego M12x1 (drobnozwojowy),
4. od 1962 -- 14 zębów, gwint pod nakrętkę wałka głównego M14x1 (drobnozwojowy).

W związku z różnicami gwintów na wałkach głównych skrzyni biegów były trzy rodzaje nakrętek głównych (budowa sprzęgła od początku bazowała na sprężynie centralnej), wymiary zewnętrzne miały jednakowe, różniły się gwintami (M12 lewy, M12x1, M14x1).

Wałki 15-to zębowe były sparowane z 34-ro zębowym kołem pierwszego biegu, wałki 14-to zębowe były sparowane z 35-cio zębowym kołem pierwszego biegu. Przełożenie 14/35 jest lepiej dopasowane do osiągów silnika S32 niż przełożenie 15/34 (stąd zapewne zmiana przełożenia).

Jedyne źródło, w którym znalazłem potwierdzenie stosowanie przełożenia 15/34 to wykaz przełożeń skrzyni biegów w pierwszym wydaniu instrukcji obsługi motocykla SHLM11. W kolejnych wydaniach instrukcji i w literaturze poświęconej M11 przełożenia odpowiadają parze kół 14/35.

Przełożenia skrzyni biegów według instrukcji z 1961 roku:
I bieg 2,63, II bieg 1,47, III bieg 1.
Przełożenia skrzyni biegów według instrukcji z 1962 roku i kolejnych wtdań:
I bieg 2,89, II bieg 1,47, III bieg 1.


Uwaga 1. Według moich obserwacji sparowanie wałka 15-to zębnego z 35-cio zębowym kołem pierwszego biegu może prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia lewego półkarteru. Podejrzewam, że podobną awarię może wywołać sparowanie wałka 14-to zębnego z 34-ro zębowym kołem pierwszego biegu.

Uwaga 2. Ze względu na różnice w budowie sprzęgła w S32 i S06 wałki główne skrzyni biegów S32 i S06 różnią się długością, czyli nie można bez przeróbek włożyć wałka głównego S06 do silnika S32 i vice versa. Oczywiście można zamieniać 1:1 skrzynię biegów razem ze sprzęgłem między tymi silnikami ponieważ różnice między karterami tych silników są kosmetyczne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez hajfong dnia Czw 21:15, 28 Wrz 2023, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Czw 23:25, 28 Wrz 2023 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2248
Przeczytał: 12 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Dokładnie ... a idąc tą historią dalej można zwrócić uwagę, że fabryka od któregoś roku, zaczęła przygotowywać do silnika s32 skrzynie 4 biegową. Świadczymy o tym mogą nadlewy w późniejszych latach sugerujące przygotowanie miejsca.pod os wodzików. Chyba na forum była również informacja o sprzedaży na alle skanów dokumentacji technicznej właśnie dla tej skrzyni. Robiąc kolejny krok do przodu. Po sprzedaży licencji do Indii, jeden z modeli tam produkowanych ma właśnie skrzynie 4 biegową.
Na forum przez chwilę był jeden użytkownik z Indii i można się było dowiedzieć, że w Indiach ten model był jednak również unikatowy.
A poniżej prawdopodobnie wałki z różnymi gwintami o których pisałeś, bo długością się aż tak nie różnią.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez halcik dnia Czw 23:46, 28 Wrz 2023, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hajfong
PostWysłany: Sob 18:07, 30 Wrz 2023 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 13 Paź 2018
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Trzy pierwsze typy wałków głównych skrzyni biegów miały inne zabezpieczenie nakrętki głównej (podkładka gwiazdkowa zamiast kielichowej), co dokładnie opisane jest przez KZWM w notce zamieszczonej w Motorze nr 31/1962



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Strona 1 z 1

Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Silnik i skrzynia biegów->S32 przełożenie 1 biegu
Skocz do:  



Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
DAJ Glass (1.0.5) template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
Powered by phpBB Š 2001, 2002 phpBB Group