Autor |
Wiadomość
|
dudek83
|
Wysłany: Sob 9:28, 30 Mar 2013 Temat postu: [M11] Lepsze światła i ładowanie |
|
|
Elita forum
Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 433
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Mam problem bo kiedyś gdzieś widziałem opis jak przerobić instalację elektryczną w m11 ale teraz nie mogę tego znaleść. Chodzi o połączenie cewki ładowania z cewką świetlną, żeby uzyskać lepsze ładowanie akumulatora i lepsze światła. Jak ktoś wie gdzie to jest to proszę o jakiegoś linka.
Temat przyklejam. Przyda się to wielu osobom.
//Drix1994
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
drix1994
|
Wysłany: Sob 11:02, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Junior Admin
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1677
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Lublina
|
Też jestem tego ciekaw, bo szczerze mówiąc nie przypominam sobie takiego tematu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
motomaciey
|
Wysłany: Sob 12:58, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 1194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz
|
Też nie mogłem tego znaleźć ale od czego jest google ? Jest sposób polepszenia ładowania, który jednocześnie polepsza światła drogowe:
W starszych motocyklach SHL M11
źródłem prądu jest prądnica-iskrownik typu 31-06. Ma ona oddzielną małą cewkę
ładowania, z której przez prostownik selenowy zasila akumulator. Cewka ta jest tak dobrana, że
zapewnia optymalny prąd ładowania akumulatora w średnich warunkach eksploatacyjnych. Przy
prędkościach obrotowych silnika4000...6000 obr/min prąd ładowania wynosi 0,5...0,6 A . W
przypadku eksploatacji motocykla głównie nocą oraz w warunkach jazdy miejskiej, lub w
przypadku zainstalowania w motocyklu kierunkowskazów, akumulator będzie systematycznie
r o z ł a d o w y w a n y. Dla uniknięcia tego zjawiska należy odpowiednio zwiększyć prąd
ładowania akumulatora. W tym celu
należy odłączyć początek cewki ładowania akumulatora od masy
( jest on zgrzewany lub lutowany do tej masy - łatwo go odnajdziesz) i przylutować do wspólnej
końcówki dwóch przewodów cewek światła drogowego. Drugi koniec "H" cewki pozostaje bez
zmian i jest wyprowadzony z silnika własnym cokołem.
Efekt dokonanej zmiany dobrze jest sprawdzićamperomierzem prądu stałego, włączonym
szeregowo między minus akumulatora (po wyjęciu bezpiecznika) a masę motocykla. Przy
wysokich prędkościach obrotowych silnika (5000...6000 obr/min), prąd ładowania powinien
wynosić 1,1...1,2 A ( ale przy nie zapalonej żarówce światła drogowego) i 0,7...0,75 A przy
zapalonych światłach drogowych. Ot , i cała przeróbka - wg. H. Załęskiego.
Ale, ale... uzyskane efekty zwiększenia prądu ładowania akumulatora pociągną za sobą niewielki
spadek napięcia na żarówce światła drogowego 6V-25/25W (taką żarówkę masz -albo
powinieneś mieć standartowo w swojej lampie).
Z pomiarów wykonanych na tak zmodernizowanej prądnicy wynika, że po modernizacji-wzrasta
blisko dwukrotnie prąd ładowania akumulatora (to bardzo dobrze, o to przecie chodziło). No, ale
za to maleje o ok. 10...15% napięcie na biegunach żarówki światła drogowego,a to powoduje
pogorszenie już i tak słabego światła głównego naszej maszyny.
Jest na to ratunek: natężenia światła drogowego można w tym przypadku poprawić. Napięcie
wyjściowe na cewce światła głównego zależne jest bowiem od obciążenia. W przypadku podłą-
czenia do niej żarówki 6V-25/25W o małej stosunkowo oporności, spadek napięcia jest tak duży,
że żarówka świeci słabym, czerwonym światłem. Wywołane jest to przeciążeniem cewki światła
szosowego zbyt dużym prądem. Spadek napięcia jest tak duży, że żarówka nie może pobrać
pełnej, niezbędnej mocy (pobiera mniej niż 35 W, choć tyle miało tego być). Spróbujmy więc
obciążyć cewkę światła szosowego prądem mniejszym niż 4 A. Pozwoli na to p o z o r n i e za
duża żarówka 12V-35/35W, która przy napięciu konstrukcyjnym pobiera prąd poniżej 3 A. Efekt
będzie taki, że napięcie na zaciskach cewki ( i żarówki) wzrośnie znacznie . Światła drogowe
będą więc znacznie lepsze, niż przy zastosowaniu typowej, standartowej żarówki 6V-25/25W.
Wszakże stosowanie żarówki 12V-35/35W bez obniżenia napięcia spowodowanego zmienionym
połączeniem w samej prądnicy jest niewskazane i nieopłacalne ze względu na niską trwałość
żarówek, znacznie przeciążonych w tym przypadku.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
szczesk
|
Wysłany: Sob 16:28, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Forumowicz
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 573
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kalisz
|
Moim zdaniem najlepszym "tuningiem" instalacji jest zadbanie o jej stan. Pobielenie wszystkich końcówek i oczyszczenie styków. Efekt gwarantowany
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
motomaciey
|
Wysłany: Sob 17:47, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 1194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz
|
Zgadza się, to był najlepszy tuning instalacji w czasach kiedy nie trzeba było przez cały rok jeździć na światłach mijania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
drix1994
|
Wysłany: Sob 18:20, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Junior Admin
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1677
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Lublina
|
Hmm zdaję mi się, że widziałem żarówki ledowe na 6V, może to byłoby jakieś rozwiązanie?
Na samą tylną lampę idzie w sumie 8W jak dobrze pamiętam, a tam nie było by znaczenia w oświetleniu czy led czy nie.
Do licznika również wsadzić leda i w ten sposób można trochę prądu zaoszczędzić?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
holipa
|
Wysłany: Sob 18:52, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z wioski ;)
|
o ile do licznika no problem o tyle w tylnej lampie może to być problemem jak upierdliwego policjanta trafisz
mowa o skrajnym przypadku , ale jednak prawo jest takie a nie inne :|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
motomaciey
|
Wysłany: Sob 22:05, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Moderator
Dołączył: 21 Cze 2010
Posty: 1194
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Grudziądz
|
Jeśli komuś zależy na Oryginalnym wyglądzie motocykla to żarówek ledowych nie polecam, dość mocno rzucają sie w oczy niestety.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
drix1994
|
Wysłany: Sob 23:19, 30 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Junior Admin
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1677
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Lublina
|
Myślę, że dało by się jakoś to rozwiązać, tak by się to nie rzucało za bardzo w oczy to raz, dwa - zawsze można w zapasie wozić oryginał a trzy, że to jest taki noo, detal mało ważny (moim zdaniem) w przypadku oryginalności
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
holipa
|
Wysłany: Nie 9:49, 31 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z wioski ;)
|
spróbujcie zmatowić leda ,zupełnie inaczej światło się rozchodzi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
drix1994
|
Wysłany: Nie 19:45, 31 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Junior Admin
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1677
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Lublina
|
holipa, tylko Tobie o jakiego leda chodzi ? O takiego typowego leda?
Bo mi chodzi o żarówkę ledową rurke, a w środku diody smd.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez drix1994 dnia Nie 19:58, 31 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
holipa
|
Wysłany: Pon 10:23, 01 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z wioski ;)
|
drix1994 o typowego leda 5mm
super jasne fajnie wyglądają jako matowe
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
drix1994
|
Wysłany: Pon 19:05, 01 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Junior Admin
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 1677
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ok. Lublina
|
tylko się zastanawiam jak byś chciał wsadzić takiego leda do lampy i to pewno trzeba było by 2-3 dać, a nie tylko 1.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
holipa
|
Wysłany: Pon 19:36, 01 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 22 Cze 2012
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z wioski ;)
|
drix1994 czyżbyś nie znał takich magicznych zabawek jak lutownica i klej na gorąco z pistoletu ?
zmiany byłyby całkowicie odwracalne (klej łatwo odłazi , a polutowane kabelki to nawet lepiej)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
dudek83
|
Wysłany: Pon 20:14, 01 Kwi 2013 Temat postu: |
|
|
Elita forum
Dołączył: 19 Lip 2012
Posty: 433
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
A w praktyce ktoś już robił taką przeróbkę z tymi cewkami? W teori to wszystko ładnie wygląda. O zmianie na żarówkę 12 V to już słyszałem nawet bez zmiany instalacji. Ale teraz chyba ciężko kupić żarówkę 12 V 35W. Standart to 55W.
Niechciałbym co przejażdżkę wymieniać żarówek.
A nie ma jakiejś możliwości zmiany napięcia na 12 V na tych cewkach. To chyba kwestia tylko ilości zwojów w cewce.
A tak wogóle to nawięcej można zyskać zmieniając selen na mostek gretza ( mostek prostowniczy), gdyż na selenie są starsznie duże straty prądu. Od tego zacznę przeróbkę mojej instalacji a selen zostawię jako dekorację
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|