Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna  
  Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe
FAQ  FAQ   Szukaj  Szukaj   Użytkownicy  Użytkownicy   Grupy  Grupy  Galerie  Galerie
 
Rejestracja  ::  Zaloguj Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
 
Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Silnik i skrzynia biegów / W-2A->Momenty dokręcania śrub silnika / reszty połączeń

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny
Momenty dokręcania śrub silnika / reszty połączeń <-Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat->
Autor Wiadomość
lukaszt
PostWysłany: Śro 9:06, 13 Wrz 2017 Temat postu: Momenty dokręcania śrub silnika / reszty połączeń


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

Witam szanownych kolegów,

Nie spotkałem czy to w książkach, czy na forach tematu dotyczącego wielkości momentów z jakimi powinien być skręcany silnik.

Wiem, że zaraz ktoś powie, że to nie Japonia i tu się to robi na wyczucie czy coś, ale skutkuje to tym, ze nadwyrężone czasem gwinty się zrywają.
Właśnie taką SHL'kę nabyłem - z 2 zerwanymi gwintami - niby nic, ale wkurza.

Proszę o informacje w temacie, jak również reszty połączeń gwintowanych.

Pozdrawiam
Lukasz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lukaszt dnia Śro 9:38, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Śro 10:03, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2251
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Rozumiem, że chcesz dokręcać śrubokrętem przez klucz dynamometryczny? Takich szalonych to tu jeszcze nie było. Osobiście dokręcam ręką i płaskim śrubokrętem, tam dużej siły nie przekażesz. Co innego jeśli chcesz wewnątrz kręcić imbusami np przez grzechotkę, wtedy rzeczywiście można zrobić krzywdę. Ale z drugiej strony, czego się tu bać, zniszczony gwint napraw np tym
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukaszt
PostWysłany: Śro 10:21, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

Dzięki za odpowiedź, tak kluczem dynamometrycznym, poprzez przedłużkę 1/4" i bita z płaską końcówką ( choć też biorę pod uwagę skręcić połówki śrubami z łbem na imbusa - bo to się lepiej użytkuje, a zewnętrzne na wzór oryginału, żeby zachować właściwy wygląd.
Tutaj również chodzi mi o to, żeby wszystkie były skręcone równo. Nie przekona mnie nikt, że ręką da się wszystkie tak samo - mam świadomość, że tak się robi i wszystko gra, ale czemu nie skorzystać z dobrodziejstw współczesnej techniki warsztatowej jak jest dostępna i mieć spokój z niepotrzebnymi naprawami na dłużej.

Może i szalony, ale tak mam i, że się tak wyrażę chcę z należytym namaszczeniem zrobić "serce Heli".

O tych sprężynkach wiem, nie stosowałem, ale nie mam przekonania, bardziej do mnie przemawia rozwiercenie na większy otwór, gwint i wkrętka na kleju z odpowiednim mniejszym gwintem.

Też mnie interesuje głowica, po rozkręceniu szpilki ostro zjechane - szczególnie jedna. A głowica to powinna być skręcona równo.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
JCB
PostWysłany: Śro 12:15, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 25 Sie 2014
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska Centralna

Można się podeprzeć uśrednioną wartością z innych konstrukcji.

Bazując na instrukcjach serwisowych motocykli i samochodów (BMW, Volvo)
można przyjąć , że śruby M6 wkręcane w elementy ze stopów aluminium dokręca się zwykle momentem 6 - 8 Nm


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Śro 12:56, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2251
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Czyli klucz dynamometryczny zabawka lub jakaś wyższa półka cenowa. Trochę mnie zaskoczyłeś tą wartością, spodziewałem się czegoś ciut wyżej. W silnikach Ducati śrubę m8 szpilki wydechu dokręca się z siła 20Nm, ale z racji, że jest to informacja z drugiej ręki autorowi tematu radzę dokręcać z tą która podał JCB

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
JCB
PostWysłany: Śro 13:04, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 25 Sie 2014
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska Centralna

M6 a M8 to duża różnica. Dla tej samej klasy wytrzymałościowej śrub
moment dokręcania M8 jest mniejwięcej dwa i pół raza wyższy niż dla M6

Więc 20 Nm dla szpilek M8 brzmi sensownie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JCB dnia Śro 13:05, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ruszi
PostWysłany: Śro 13:05, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 431
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

śmiem twierdzić, że te wartości są ogólnodostępne i nie trzeba się tym sugerować, że to akurat SHL czy Jawa. przykładowy link:
[link widoczny dla zalogowanych]
na tej stronie nie ma podanej informacji, ale zgaduję że to połączenie stal-stal. na pewno jest podobna norma i tabela do aluminium.
i ogólnie rzecz ujmując te wszystkie elementy i tak są przewymiarowane, więc dokręcenie większym momentem niż przewidziany nie powinno skutkować przykrymi niespodziankami. w rozsądnych granicach Wesoly
swoją drogą... w fabrykach w owym czasie chyba nie mieli kluczy dynamometrycznych do skręcania silników? Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukaszt
PostWysłany: Śro 13:14, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

W odniesieniu do tego co pisal JCB, w manualu do Aprilia Caponord momenty dla polaczen stal-aluminium ksztaltuja sie nastepujaco:

M4-3Nm,
M5-5Nm,
M6-10Nm,
M8-25Nm.

Zdaje sobie sprawe, ze powyzsze wartosci sa powiedzmy maksynalnymi, no ale czegos sie zlapac trzeba.

Jesli chodzi o klucze dynamometryczne to mam Drapera (3/8" 10-80Nm, 1/2" 30-210Nm) wiec polka w moim odczuciu srednio/nizsza, ale nie dziadowska - dbam o nie, sluza parametry trzymaja.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lukaszt dnia Śro 14:22, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
JCB
PostWysłany: Śro 13:16, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 25 Sie 2014
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska Centralna

Akurat w silniku W-2 to moim zdaniem jedynym elementem, do którego warto użyć klucza dynamometrycznego jeśli ktoś nie ma wyczucia to świeca zapłonowa - bo wyrwane gwinty w głowicy spotyka się często zarówno w tym jak i innych silnikach polskich motocykli.

Ale jak to mówią "kto bogatemu zabroni" jak ktoś ma klucz dynamometryczny i chce go wszędzie używać niech używa.
Tylko niech pamięta zluzować sprężynę po zakończonej pracy :-)

Lukaszt - no sprawę masz wyklarowaną. Odpuść sobie skręcanie karterów kluczem dynamometrycznym bo minimu masz 10 Nm, wszystkie śruby skręcające połówki silnika masz M6, gwinty mają swoje lata i taka wartosć to trochę za dużo. A praca na skrajnej wartości klucza też o kant dupy (nawet w instrukcjach nie zalecają)

Jak koniecznie chcesz wszystko dokładnie to czeka cię zakup klucza z zakresem np. 2 - 20 Nm do kompletu :-)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JCB dnia Śro 13:26, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Śro 13:38, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2251
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

Gwint na świecy to również problem odkręcania i dokręcania świecy na gorącym silniku

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukaszt
PostWysłany: Śro 14:01, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

W sumie to w karterach sa sruby M6 wiec od bidy bym uzyl, choc czy tak zrobie to nie wiem (pewnie nie), a tego najmniejszego klucza kupowal nie bede bo to juz by przesada byla.

Tak jeszcze k'woli drazenia tematu to kwestia dokrecania glowicy - ile tych Njutono metrow by dac - do nakretek szpilek M8 - tez isc w kierunku poloczenia stal/aluminium, o ktorym pisalem wczesniej, czy wiecej / mniej?

I jeszcze jedna kwestia - klej do gwintow dac kropelke malenka prewencyjnie czy jak fabryka na sucho?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lukaszt dnia Śro 14:22, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
JCB
PostWysłany: Śro 14:19, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Elita forum
Elita forum

Dołączył: 25 Sie 2014
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska Centralna

Raczej mniej - wszystko ma swoje lata a i materiały w Aprilii zapewne mocniejsze.

Myślę , że 15 - 20 Nm spokojnie wystarczy.

Nie potrzebny jest żaden klej do gwintów. Nic się nie odkręci.

Natomiast obowiązkowo muszą być podkładki pod nakrętkami głowicy - najlepiej oryginalne (twardsze i grubsze niż zwykłe)

A tak na marginesie aluminium to też metal

Jezyk


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JCB dnia Śro 14:24, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukaszt
PostWysłany: Śro 14:25, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

Zdegustowany tez prawda - poprawilem.

JCB - dzieki bardzo za podjecie tematu i konstruktywna dyskusje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
halcik
PostWysłany: Śro 14:40, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Moderator
Moderator

Dołączył: 20 Cze 2011
Posty: 2251
Przeczytał: 15 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno

W silniku kleju bym nie używał, ale do elementów ramy czasami bym użył bo kilka śrub już zgubiłem, ewentualnie podkładki sprężynujące zastosować.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lukaszt
PostWysłany: Śro 15:05, 13 Wrz 2017 Temat postu:


Forumowicz
Forumowicz

Dołączył: 09 Lip 2017
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów

halcik,

Moglbys wymienic te polczenia ramy, ktore wymagaja podkladki czy kleju.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Idź do strony 1, 2  Następny Strona 1 z 2

Forum Forum SHL - polskie motocykle zabytkowe Strona Główna->Silnik i skrzynia biegów / W-2A->Momenty dokręcania śrub silnika / reszty połączeń
Skocz do:  



Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
DAJ Glass (1.0.5) template by Dustin Baccetti
EQ graphic based off of a design from www.freeclipart.nu
Powered by phpBB Š 2001, 2002 phpBB Group